Lgr11
Kunskapskrav i IDROTT OCH HÄLSA
|
År 9 – E
|
År 9 – C
|
År 9 – A
|
Delta i aktiviteter och anpassa
rörelser
|
Eleven kan delta i
lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika miljöer och
varierar och anpassar sina rörelser till viss del till
aktiviteten och sammanhanget.
|
Eleven
kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika
miljöer och varierar och anpassar sina rörelser relativt väl till
aktiviteten och sammanhanget.
|
Eleven
kan delta i lekar, spel och idrotter som innefattar komplexa rörelser i olika
miljöer och varierar och anpassar sina rörelser väl till aktiviteten och
sammanhanget.
|
Anpassa rörelser till musik
|
I
danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven till viss del sina rörelser till takt, rytm och sammanhang.
|
I
danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven sina
rörelser relativt
väl till takt, rytm och sammanhang.
|
I
danser och rörelse- och träningsprogram till musik anpassar eleven sina
rörelser väl
till takt, rytm och sammanhang.
|
Simma
|
Eleven
kan även simma
|
Eleven
kan även simma
|
Eleven
kan även simma
|
Sätta upp mål för och planera
fysiska aktiviteter
|
Eleven
kan på ett i huvudsak
fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning och
andra fysiska aktiviteter.
|
Eleven
kan på ett relativt
väl fungerande sätt sätta upp mål för och planera träning
och andra fysiska aktiviteter.
|
Eleven
kan på ett väl fungerande
sätt sätta upp mål för och planera träning och andra fysiska aktiviteter.
|
Utvärdera aktiviteter och resonera
om hälsofaktorer
|
Eleven kan även
utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och föra enkla och
till viss del underbyggda resonemang om hur aktiviteterna
tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska
förmågan.
|
Eleven
kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och
föra utvecklade
och relativt väl underbyggda resonemang om hur
aktiviteterna tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och
den fysiska förmågan.
|
Eleven
kan även utvärdera aktiviteterna genom att samtala om egna upplevelser och
föra välutvecklade
och väl underbyggda resonemang om hur aktiviteterna
tillsammans med kost och andra faktorer kan påverka hälsan och den fysiska
förmågan.
|
Planera och genomföra
friluftsaktiviteter
|
Eleven planerar och
genomför friluftsaktiviteter med viss
anpassning till olika förhållanden, miljöer och regler.
|
Eleven
planerar och genomför friluftsaktiviteter med relativt god anpassning
till olika förhållanden, miljöer och regler.
|
Eleven
planerar och genomför friluftsaktiviteter med god anpassning till olika
förhållanden, miljöer och regler.
|
Orientera sig i okända miljöer
|
Dessutom
kan eleven med viss säkerhet
orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.
|
Dessutom
kan eleven med relativt
god säkerhet orientera sig i okända miljöer och använder då
kartor och andra hjälpmedel.
|
Dessutom
kan eleven med god säkerhet
orientera sig i okända miljöer och använder då kartor och andra hjälpmedel.
|
Förebygga skador och beskriva risker
|
Eleven
kan på ett i huvudsak
fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och ge enkla beskrivningar
av risker som är förknippade med olika fysiska aktiviteter.
|
Eleven
kan på ett relativt
väl fungerande sätt förebygga skador genom att förutse och
ge utvecklade
beskrivningar av risker som är förknippade med olika
fysiska aktiviteter.
|
Eleven
kan på ett väl fungerande
sätt förebygga skador genom att förutse och ge välutvecklade beskrivningar av risker
som är förknippade med olika fysiska aktiviteter.
|
Hantera nödsituationer vid vatten
|
Dessutom
kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap underolika
årstider.
|
Dessutom
kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap
under olika årstider.
|
Dessutom
kan eleven hantera nödsituationer vid vatten med alternativa hjälpredskap
under olika årstider.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar